dinsdag 25 mei 2010

Georefereren

Waarom wil iemand nog een stadsplattegrond kopen? Wanneer ik niet meer weet waar ik ben, pak ik toch gewoon mijn mobiele telefoon erbij. Hierop kan ik google maps raadplegen en deze toepassing kan mij ook vertellen waar ik ben. Dit kan ik vervolgens even controleren met Streetview. Hiervoor is niet eens een gps (global positioning system) nodig. Doordat de locaties van telefoonmasten bekend zijn, kan google uitrekenen waar je bent. Google maps en andere geotoepassingen worden steeds vaker gebruikt. Niet alleen individuen hebben baat bij geotoepassingen. Instellingen en bedrijven kunnen gegevens die gekoppeld zijn aan geografische locaties gemakkelijk ontsluiten. Historische archieven kunnen de groei van een stad door de eeuwen heen in beeld brengen door meerdere historische kaartlagen over elkaar te plaatsen. Mijn afstudeerscriptie zou ondersteund kunnen worden door een kaart van Nijmegen en maastricht waarop het ontstaan en de groei van de industrie in 19e en de 20e eeuw in kaart worden gebracht. De toepassingen van kaartmateriaal zijn niet alleen historisch. De gemeente kan burgers door kaartmateriaal inlichten over wegafsluitingen, bouwprojecten, culturele evenementen of bodemverontreiniging in de omgeving. Voor de archiefvorming lijkt georefereren nog niet direct nuttig te zijn. Hierin kan verandering komen. In de toekomst zal er zaakgericht gewerkt gaan worden. Deze zaken zijn ook raadpleegbaar voor klanten van de gemeente. Bij iedere zaak kan een kaartje getoond worden dat de gegrafische locatie van de zaak weergeeft. Het is niet ondenkbaar dat een kaartje in een kml formaat opgenomen moet worden in het digitaal dossier.    

4 opmerkingen:

  1. Ik denk toch dat je met GIS ook een belangrijke toevoeging kunt bieden voor de inwoners van Tilburg. Als je een object wilt kopen, wilt aanpassen, wilt weten hoe de omgeving er verder uitziet, of er bouwaanvragen lopen, hinderwetvergunningen zijn afgegeven, er is van alles denkbaar. Volgens mij hebben sommige ambtenaren al wel op die manier toegang tot de informatie.
    En je verhaal over stadsplattegronden is natuurlijk waar... zolang je telefoon het blijft doen :)
    Je kent ongetwijfeld de verhalen van vakantiegangers die blind op hun TomtTom vertrouwden en toen die er mee stopte... De ANWB moesten bellen omdat ze geen idee hadden hoe nu verder te reizen. Maar handig zijn ze zeker die digitale mogelijkheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die verhalen ken ik. En dan vraagt de ANWB alarmcentrale of ze enig idee hebben waar ze zijn. Waarop het antwoord: dat ze blijkens de borden in de buurt zijn van "Ausfahrt". Leidt toenemende technische ondersteuning van het leven misschien ook tot toenemende onvaardigheid tot (over-)leven of zelfs stompzinnigheid?
    @Branco: heb laatst nog een jongen op weg geholpen met de GROTE kaart van Goirle (jawel A4), omdat hij er met zijn GPS-telefoon niet uit kwam. Mijn reisadvies: nooit op pad zonder een deugdelijke plattegrond en dito kompas (zo'n ouderwetse magnetische). Ik gebruik een nav. systeem, maar kompas en kaarten gaan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met jullie eens, een goede kaart is nog altijd een noodzakelijke backup. Maar in de stad is zo'n telefoontje een handig hulpmiddel. Bovendien zijn daar nog altijd mensen zoals Ron die niet te beroerd zijn om iemand op weg te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Biertje
    Stompzinnigheid is het niet, maar we worden steeds meer afhankelijk van techniek, dat is zeker waar. En dat gaat ongemerkt.
    Denkt iemand er wel eens over na hoe het leven in Nederland zou zijn zonder elektriciteit? Of met grote gaten in de beschikbaarheid daarvan?
    Ik ben nog altijd blij met een huis met een open haard. Als we maar genoeg bomen houden dan... ;)

    BeantwoordenVerwijderen